ادبيات برتر، ادبيات تحليلي
فيروز زنوزي جلالي، داستاننويس معتقد است: داستانهاي دفاعمقدس بيشتر به دنبال ماجرا هستند. در حالي كه ادبيات برتر دنيا ادبيات تحليلگر است. اينگونه آثار به چرايي مسايل پاسخ ميدهند. مخاطب امروز ما نيز دنبال پاسخ بسياري از چراها درباره جنگ است.
وي معتقد است: در مسير رسيدن به قله ادبيات داستاني دفاعمقدس، هنوز در دامنه هستيم. البته خيزشهايي با نگارش داستانهاي خوب انجام دادهايم، ولي هنوز براي دستيابي به هدف اصلي بايد تلاش كنيم.
نويسنده سکان، سمت، میانه اروند» تاكيد كرد: داستانهاي دفاعمقدس، بيشتر دنبال ماجرا هستند. در حالي كه ادبيات برتر دنيا تحليلگر است. اينگونه آثار به چرايي مسايل پاسخ ميدهند. مخاطب امروز ما نيز دنبال پاسخ بسياري از چراها درباره جنگ است.
زنوزي جلالي خاطرنشان كرد: بايد نبض جامعه در دستشان نويسندگان جنگ باشد و اگر هزاران داستاني با اين ويژگي نوشته نشوند، وضعيت ادبيات دفاعمقدس همينطور باقي خواهد ماند.
وي به ترجمه و انتشار رمان «نشان سرخ دليري» نوشته استيفن كرين به زبانهاي زنده دنيا اشاره كرد و گفت: اين اثر،نمونهاي از يك اثر ادبي و تحليلي است كه به چرايي جنگهاي داخلي آمريكا پاسخ ميدهد. داستاننويسان دفاعمقدس نيز بايد به چراييها و دغدغههاي ذهني مخاطبان خود پاسخ دهند.
خالق كتاب «قاعده بازي» با انتقاد از پرداختن نويسندگان به سوژههاي يكنواخت دفاعمقدس اظهار كرد: مخاطب ما از شنيدن و خواندن موضوعهاي دم دستي اشباع شده است. نويسندگان، مسايلي از جنگ را ميگويند كه مخاطب آن را با دانش عمومي خود هم اندازه ميداند. بنابراين جذابيتي براي خواننده ندارند. ما بايد نكاتي را به مخاطب ارايه كنيم كه او از جنگ نميداند.
فيروز زنوزي جلالي، توجه به ادبيات تحليلي در حوزه دفاعمقدس را براي رسيدن به اين هدف، موثر ارزيابي و تصريح كرد: نگارش اثر تحليلي، سياهنمايي يا زير سوال بردن دفاعمقدس نيست. ادبيات تحليلي، ادبيات انديشه است و حداقل به بيان و انعكاس مسايل دروني نويسنده ميپردازد.
اين داستاننويس دفاعمقدس افزود: داستانهاي جنگ بايد انسان را در ميدان نبرد، مورد محاكات قرار دهند و انديشه و تلاطم روحي او را به صورت ناب بيان كنند. ممكن است كه حتي يك حادثه بسيار كوچك مانند ترديد يك رزمنده، درباره كشتن يا نكشتن اولين سرباز دشمن در يك موقعيت خاص، منعكس كننده اين حس باشد.
اين نويسنده متعهد در پايان يادآوري كرد: كمي مطالعه جانبي و عميق، يكي ديگر از دلايل ضعف داستاننويسان دفاعمقدس است. ادبيات امروز، بازوي تفكر جامعه است. پس نويسندهاي كه متفكر نباشد، توانايي خلق يك اثر چند بُعدي و تحليلي را ندارد.
یادداشت روز
وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است
برای برپایی کیفیتر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمیدهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانهای مرکزی بهصورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دورههای مختلف جشنواره بهطور فعالتری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاههای توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان میشود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.
بسیاری از از آثار راهیافته به چنین جشنوارههایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آنها به جشنوارههای مختلف راه یافتهاند، درحالی که میتوان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاستگذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنوارهها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار میکند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیقتر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.
تناسب آثار با ماموریتهای محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاکها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاستها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیباییشناسی ارزیابی و داوری میشوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و بهواسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استانها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.
کشف استعدادهای جوان و هدایت آنها مهمترین رسالت جشنوارههای هنری است. اگر برپایی این جشنوارهها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر بهمنزله یک کار نمایشی است، اما اگر بهصورت کیفیتر و دائمیتر باشد، میتوان استعدادهای زیادی را در تمام حوزههای مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.
تولیدات مراکز استان
- راه یابی 50 اثر تجسمی از قزوین به چهارمین جشنواره آثار و تولیدات
- حضور فعال هنرمندان رشته خوشنویسی حوزه هنری استان اصفهان در جشنواره تولیدات
- حضور دو نقاش مشهدی در جشنواره تولیدات استاني
- راهیابی آثار هنرمندان خوشنویس حوزه هنری خراسان رضوی به جشنواره تولیدات
- حضور 55 اثر از آثار هنرمندان حوزه هنری خراسان رضوی در بخش تجسمی جشنواره تولیدات
مصاحبه و گفتگو
- تولیدات دفاتر ادبیات پایداری منبع الهامی برای آفرینشهای هنری در رشتههای دیگر
- همّ و غمّ حوزههنری رونقبخشیدن به تولید است
- ادبیات پایداری، تاریخ پیش روی ما را تغذیه میکند
- آثار تولید شده در جشنواره تولیدات منطبق با سیاستهای حوزه هنری باشد
- ارزیابی و انتقاد از آثار باعث رشد و تولید بهتر آن خواهد شد


